Od prosince 2018 je Elan ve vlastnictví finského fondu KJK. V loňském roce se tržby společnosti Elan zvýšily na 130 milionů eur z 93 milionů eur v předchozím roce. „Modernizace výroby, ambiciózní vývoj produktů, atraktivní značka, investice do zaměstnanců a ve výsledku vyšší tržby. To jsou důvody, proč v Elanu vytváříme vyšší přidanou hodnotu,“ komentuje výsledky Leon Korošec, ředitel divize zimních sportů a viceprezident skupiny Elan. "Vlastník nás vnímá velmi pozitivně a podporuje naše investice. S dalšími společnostmi vlastněnými fondem a skupinou KJK Sports Group spolupracujeme na výměně postupů v oblasti digitalizace, kterou budeme zavádět i v oblasti udržitelnosti," říká Korošec.


Největší růst zaznamenala firma v loňském roce v Americe, na trzích USA a Kanady. „Vyplatí se nám tam investovat do našich poboček a rozvoje značky. Tím, že máte celý proces ve svých rukou, od nápadu na produkt až po jeho návrh, výrobu a prodej pod vlastní značkou, jste to vy, kdo určuje marži,“ říká Korošec. Od amerického trhu, kde lyžařská divize generuje více než třetinu tržeb, očekávají hodně i letos. „Mají tam větší kupní sílu, prodává se více širokých lyží vhodných na neupravené sjezdovky a také se vzhledem ke struktuře spotřebitelů prodávají dražší modely,“ vysvětluje Korošec. Jejich dobrým prodejním výsledkům napomáhá i to, že zvýšením výrobní kapacity a zajištěním vyšší kvality zaujaly značky, které nemají vlastní výrobní kapacity. Proto pro ně nyní vyvíjí a vyrábí lyže právě společnost Elan.

A co firma čeká pro letošní rok? „Pokud jde o tržby, zopakujeme loňský výsledek. Vzhledem k nárůstu nákladů lze jen těžko očekávat stejnou míru zisku. Spotřebitelské chování se mění, a to ovlivňuje naše ceny, zároveň rostou mzdové náklady, ale i náklady na elektřinu a vytápění,“ vysvětluje Korošec.


Počet zaměstnanců se zvýšil o 15 procent, tedy téměř o 200 pracovníků, takže jich je nyní 900. Ještě více nových pracovníků by Elan potřeboval, kdyby neinvestoval do automatizace a modernizace výroby. „Loni a letos investujeme 13,5 milionu eur. Většina těchto peněz jde do nových technologií, modernizace a automatizace výroby a vývoje nových produktů,“ říká ředitel divize zimních sportů.


V loňském roce se dařilo všem divizím Elanu. Vodní divize prodává plavidla kategorie E6 a GTG, které patří do vyšší cenové kategorie. Kompozitní divize přidala k větrným turbínám pro větrné elektrárny i výrobky pro karavanový průmysl a úspěšný rok měla i Elan Inventa, který vybavuje sportovní haly především na zahraničních trzích. Zimní divize Elanu přináší skupině dobrou polovinu všech tržeb, loni zvýšila tržby o 48 procent a daří se jí i letos.

Nová úroveň lyžování na upravených sjezdovkách

12. září představil Elan v rámci globálního uvedení na trh novou řadu lyží Primetime. „Jde o náš vlajkový produkt, kdy na trh rekreačních lyží pro upravené sjezdovky přinášíme technologické inovace, svěžejší barevné kombinace a více designové odvážnosti. Primetime máme ve čtyřech verzích. Na západních trzích dosahuje cena těchto rekreačních lyží ve verzi pro nejnáročnější lyžaře více než tisíc eur za pár. První ohlasy trhu na novou kolekci jsou velmi dobré,“ komentuje novou kolekci Leon Korošec. Díky nové robotické a automatizované lince je možné tvarování dřevěného jádra lyže tak, aby mělo dva profily tloušťky. „Na vnitřní hraně těchto lyží je jádro silnější než na vnější, což dává spodní lyži větší oporu a horní lépe sleduje oblouk,“ popisuje Korošec výhodu nové technologie. Jak premiéra nové řady lyží na sjezdovky vypadala, se můžete podívat zde.